Jdi na obsah Jdi na menu
 

Diskuze

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Jak uchovnit klisnu?

(Arwen, 9. 3. 2015 20:48)

Dobrý den,
zřejmě podle Vás zasvěcených hloupý dotaz, ale prosím omluvte mou nevědomost. U koní se pohybuji od dětství, ovšem vždy mezi teplokrevníky, nicméně již dlouhou dobu sním o chladnokrevné klisničce. Dříve jsem vlastnila valacha ČT a o chov jsem se tedy nijak nezajímala, valášek zemřel, já se pak věnovala vlastnímu mateřství a nyní si konečně splníme s manželem sen. Vyhledli jsme si čistokrevnou norickou klisnu s PP. Zatím je to jedenáctiměsíční miminko, ale i když jí chceme spíše jako rodinného mazlíka, zajímalo by nás jak bychom mohli klisnu nechat zařadit do chovu. Předem říkám, že nemáme velké chovatelské ambice, ale kdybychom ji chtěli jednou nechat připustit, rádi bychom postupovali správně a přivedli na svět hříbě s PP.
Moc děkuji z odpověď.

Re: Jak uchovnit klisnu?

(linda, 10. 3. 2015 11:04)

Jestli vám neporadí přímo chovatel vaší klisny, tak: ve 3 letech ( nebo i později) nechat klisnu osvodovat komisařem pro vaši oblast = zápis do PK. Musí splnit původ a předepsané min. míry. Případně, pro zápis do HPK složit zkoušky výkonnosti v tahu - ve 3 letech - pokud jsou složeny úspěšně, jsou dotovány státem z kapitoly Kontrola užitkovosti.

kone

(ja, 15. 2. 2015 20:00)

dobry den

kone

(ja, 15. 2. 2015 19:58)

dobry den

norik nebo slezan nebo belgik

(Šárka, 10. 2. 2015 9:51)

Tak tady pročítám tu diskuzi a říkám si, proč se chovatelé mají tendenci takhle handrkovat ...v dnešní době, která chladnokrevným koním vůbec nepřeje...proč se nezamyslí nad větou, kterou jsem četla v úvodu tady těch stránek " v jednotě je síla" a nepokusí se domluvit co možná nejlepší podmínky pro všechny...pro všechny. Proč si neřeknou - ano, chceme mít belgiky, chceme mít noriky a chceme mít slezany...ale nechceme aby se míchalo jedno s druhým . Pojďme jasně říci jak tedy má vypadat belgik, jak má vypadat norik, jak slezan a pojďme to podle toho směrovat. Vždyť u noriků a slezanů je to teď taková míchanice, že vůbec nikdo nemůže "dát ruku do ohně" za toho či ono koně že ten je víc slezský než druhý... A dotace?...tak pojďme podpořit prostě čistokrevnou plemenitbu jako takovou a nemusí se nikdo s nikým hádat. Chov koní, a chladnokrevných zejména, dneska finačně živoří, tak proč neocenit a nepodpořit všechny ty chovatele, kteří se do toho ještě jsou ochotni pouštět. Někdo tady zmiňoval, že norici nejsou vidět...třeba na soutěžích...ale jsou - jen je potřeba se podívat . My máme noriky dva, a oba byli a jsou vidět - valach na Mistrovství republiky v Pardubicích v ovladatelnosti v kládě třetí ( tuším asi rok 2009, už je to přece jen nějaký ten "pátek") , kobyla poté jednou třetí, dvakrát druhá, letos druhá na Mistrovství republiky v trojboji v Olšině...letošní vítězka trojboje v Olšině - Samanta pana Knapovského - opět PK norik...a myslím, že kdybych se probrala původy víc, najdu těch noriků požehnaně.... Tak nevím...možná by bylo lepší se přestat dohadovat, přestat si závidět a vzájemně si pomoct...protože jinak se naše děti nebo děti našich dětí budou jednou chodit na chladnokrevné koně dívat tak maximálně do ZOO :-( ....

Re: norik nebo slezan nebo belgik

(linda, 10. 2. 2015 11:38)

Souhlasím.
Celé předešlé handrkování souvisí s dobou předešlou, kdy chovatelé nebyli informováni téměř o ničem. A nemají v lecčem jasno dodnes, protože RPK minulých volebních období činily změny, které neměly potřebu s chovateli konzultovat, ani je dostatečně informovat - ikdyž se jich přímo týkaly. Proto i výrazná obměna v RPK SN. Není důležité, z jakých důvodů čistokrevné chladnokrevníky českých plemen kdo chová, ale že to vůbec dělá, pokud poctivě - jsou z toho dobří, dobře odchovaní koně pro jakýkoli účel. Všem takovým můj respekt.

Re: norik nebo slezan nebo belgik

(Jindriska, 12. 2. 2015 21:43)

...norici nejsou nikde vidět...
Šárko, myslela jsem tím - v zahraničí...
Jistě, máte jinak pravdu, já si všímám, že jste jezdili úspěšně, i se SN kobylou, i do Pardubic, myslím...
Pokud na tom nejsem úplně špatně, protože jako Václav chovám s rodinou koně taky čtvrt století, tak si pamatuji jméno - Sosna?

Re: Re: norik nebo slezan nebo belgik

(Šárka, 12. 2. 2015 22:55)

V zahraničí to se přiznám nevím, tak to můžete mít pravdu, já jsem jen chtěla poukázat na to, že i když se o noricích jmenovitě z hlediska plemene nepíše, tak že se na soutěžích objevují a to dost úspěšně. Naši oba koně jsou norici původem z Ostřetínského chovu, klisna není Sosna, ale Pavla. A musím říci, že nikdy v životě asi nezapomenu na tu nádheru, kterou jsem tenkrát viděla, když jsme tam byli poprvé pro valacha. Stádo velkých majestátných klisen s hříbaty, reagujících na nás jako cizí lidi s naprostým klidem a rozvahou, z očí těch koní vyzařoval klid, ochota, vstřícnost...úžasný zážitek. Moc mě mrzí, že tohle asi třeba moje děti nikdy neuvidí. Nejsem žádný zkušený chovatel, přesto ,že žiji s koňmi skoro třicet let ( pohybovala jsem se dlouhou dobu v kruzích dostihových a parkurových koní), neznám do hloubky ani původy koní, snažím se v tom zorientovat, vyslechnout názory lidí okolo koní. Nadchlo mě, když jsem našla tyhle stránky a řekla jsem si super, tak tady bude spousta informací pro spoustu lidí, zase další krok dopředu v té moc složité a nerůžové situaci okolo chlaďasů, díky moc za ně...a pak mě moc zamrzelo, když jsem zabrousila do diskuze a viděla jak se tu lidi handrkují. Ano, je pravda, jak napsal pan Václav, že dnes nikdo nepozná jakého plemene ten kůň je, dokud se nepodívá do papírů. A stejně jako Vy si myslím, že to je chyba. Pokud tady ta plemena všechna chceme mít, a já bych je nikomu nebrala, ať si každý vybere co je jeho srdci libo, tak by asi mělo nastoupit to co bývalo kdysi - jasně dané standardy jak které plemeno má vypadat, jaké má mít vlastnosti, z jakých rodičů do jaké plemenné knihy může být hříbě zapsáno a to dodržovat. Jsme v téhle chvíli možná, z mého pohledu, na jakémsi pomyslném rozcestí...to co tady máme, to prostě máme a můžeme si vybrat, jak s tím naložíme. Buď budeme každý koukat jen na svoji peněženku a na své ego a hádat se tu o tu "trochu zrní", která z finančních tepen kápne, ale pak se bojím, aby to nedopadlo "po nás potopa"...a nebo se zamyslíme, zapomeneme na chvíli na svoje "já" a pokusíme se vyslechnout a pochopit jeden druhého, vzájemně si pomoct a najít , nebo spíše hledat, protože to bude asi docela dlouhá cesta, řešení dobré především pro koně...ne pro nás...ne pro naše peněženky...ale pro budoucnost našich koní. Nebude to určitě cesta jednoduchá a nepůjde to snadno, ale teď asi na tomhle rozcestí snad ještě máme tu šanci....

Re: Re: Re: norik nebo slezan nebo belgik

(linda, 13. 2. 2015 1:29)

Já bych mezi ty úspěšné noriky s dovolením přidala pro mne nezapomenutelnou úžasnou kobylu Lucku ( po Schachen) dříve p. Hrušky, jak exteriérem, tak výkony v Pardubicích (ikdyž už je to pár let), která to uměla natřít valachům a hřebcům. Na takových matkách by se měli přednostně chovat plemeníci...

Re: Re: Re: Re: norik nebo slezan nebo belgik

(Jindriska, 13. 2. 2015 15:44)

A proto jsem Vám, Lindo, poslala návrhy na změny/doplnění ŘPK SN, včetně dokumentů na Islanda - Válečníka, protože to, co píšete o synech výjimečných matek, tak to prostě nějak nešlo na svět.... Proč? Když to je to chovatelství, o kterém se zmiňuje pan Václav skrze vzory pánů Rašky, Petrtýla atd. (které se mi také staly vzory, pan Valášek, pan Skřivan za ČT a další).
Pokud má zájem i někdo další vidět, co je k řešení - mohu mu to zaslat na mail. Hradčany jsou rozhodně pro šlechtění obecně, ale prioritně.

Re: Re: Re: Re: Re: norik nebo slezan nebo belgik

(linda, 13. 2. 2015 18:53)

Mně Jindřiško v žaludku leží jiná věc, co do uchovňování ( jakýchkoli) hřebců. Co je platná investice soukromého majitele do hřebce, pokud i projde předvýběrem a je vyhozen z testu pro - prý neovladatelnost? Ač majitel se s ním normálně domluví, ať tahá sám, anebo v páru s jiným hřebcem. Před i po návratu z testu. Můžeme se stavět na hlavu, ale kde se odvolat? Stát se to může každému z nás. Některým projde u ZV zapřahání ve 3 lidech, jiný vypadne z testu jen pro něčí tvrzení, že to s ním prostě nejde ( úplně pominu důvěru v odbornost testujících osob - pokud mají problém s tím, že u výcviku 2 mladých neznajících se sepřažených remont se "nedá v klidu zapálit")... Opravdu je tohle nutné, opravdu se bez toho neobejdeme?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: norik nebo slezan nebo belgik

(Jindriska, 13. 2. 2015 20:04)

Jestliže Vás, Lindo, dobře chápu, tak Vám vadí, že hřebec XX je v domácím prostředí majitele oukej, odpovídá pozitivně na výcvik výkonem a poté v závěrečném testu neprojde pro nekázeň??

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: norik nebo slezan nebo belgik

(linda, 13. 2. 2015 21:11)

Ano, tak, po cca 14 dnech v testu.

Lindě: testace hřebečků

(Jindriska, 13. 2. 2015 23:46)

"Ano, tak, po cca 14 dnech v testu."

Tak to Vám, Lindo, pošlu do mailu otevřený dopis radě, ve kterém chovatel(-e) žádali radu o "něco" kvůli neprověřenému personálu v ZH. Personálu pro výcvik remont. U teplokrevných koní je tomuto věnována velká pozornost, pokud má majitel s koněm další ambice a hodlá do něho investovat, že. Je to vážná věc - svěřit mladého koně jen tak někomu, není to houska na krámě. Pokud to ovšem není předem rozehraný byznys.

Zamyšlení

(Václav, 12. 2. 2015 20:07)

Vážení přátelé,pročítám si zde názory různých lidí,protože jsem již staršího data a koně chovám víc jak 25 let,musím i já zareagovat i když jsem původně nechtěl.Musím se ztotožnit s názorama třeba pana Maláta,Míry, Fandy a některých myšlenek paní Lindy.Prvně bych chtěl reagovat na vyjádření p.Jindříšky ohledně z.kl.,je až zarážející,že si dovolíte napsat,že to jsou nějaký kříženky huculů apod.Vážená paní z.kl. byly jinak vybírány než dnes,vybírali je odborníci a kdo dostal ke svojí klisně přívlastek z.kl. tak si toho velice vážil a na těchto klisnách choval a hříbata z nich byla ceněna i když neměla popsaný rodokmen.Staří chovatelé se musí obracet v hrobě.Dále si uvědomte,že na Norických koních vznikala dnešní čistokrevná plemena a to buď křížením chl.koní z ciziny pro zušlechtění-vznikl čmbk nebokřížením teplokrevných koní-vznikl SN.Vše mělo svůj záměr který se ovšem dnes nerespektuje.Paní Lindo píšete,že to je důsledek předešlých RPK,ale to je blbost,dříve byli v radách lidi odborníci a hlavně chovatelé (p.Hrnčíř st.,Raška,Malát,Petrtýl st.)Někteří již odešli a někteří byli odstraněni,protože do toho moc mluvili.Dnes tam jsou teoretici co koně vůbec nemají nebo tomu nerozumí (ing.Kosová,Voráčková,ing.Matyšová ,ing.Holčapek)a tito lidé nemají v sobě kouska cti aby si řekli "nebudem jim do toho kecat",ale vyhovují ASCHK a dokuď tam tito lidé budou tak to nikam nepovede.Paní Šárko napsala jste to krásně,ale kdo dnes rozpozná naše tři plemena od sebe,když nebude znát původ?Též se mi líbí jaký dnes je zmatek mezi N a SN to je právě důsledek té nové RPK a že může někoho vůbec napadnout.že Norik by měl být GZ je výsměch.Též bych se chtěl vyjádřit ke změně ŘPK,proč bude u zařazení klisny do PK člen RPK.Já myslím,že hříbě zařazuje inspektor při vypálení,u nás to stojí 500Kč plus cesta a vyjde to na 1200 Kč a podle změny budu ještě platit člena RPK (vše pro usnadnění chovatelům).Určitě to navrhoval někdo od stolu.Rád bych též dostal vysvětlení proč SN,když dospívají v 5 letech,jsou zařazováni do chovu již ve 3 letech,to se zařazují hříbata?A co je příčino toho,že jedině SN jsou pozdní?Závěrem bych se chtěl též ztotožnit s p. Malátem (kterého osobně znám a myslím si,že by to měl být jeden z uznávaných chovatelů),že největším zlem pro chov chl. koní je současná ASCHK,která jen z chl.koní žije a těží a to dokuď se nezmění tak to nikam nepovede.Též bych chtěl "pochválit" paní Svobodovou za její studii v ŠNP i když to pro chovatele nic nepřineslo tak si aspoň někdo pěkně namastil kapsu.Zdravím všechny poctivé chovatele a tento můj příspěvek vemte jako takové malé vyznání starého zkušeného koňáka.

Re: Zamyšlení

(Jindriska, 12. 2. 2015 21:37)

Václav to napsal pěkně od srdce.
Václave, co tedy navrhujete? Tuším, že máte v záloze dobrý nápad, jak to napravit.

Re: Zamyšlení

(Míra, 12. 2. 2015 23:31)

No pane Václav napsal jste to hezky.Situace v chovu je ale daleko horší, než jsem si myslel. Já si koupil prvního kříženečka v roce 1983 a od této doby se koním věnuji.Nechoval jsem moc na hříbata ale koně mám pořád. Moje bible je Speciální zootechnika, chov koní ak. Bílek a spol.Teď když tady jako důchodce brouzdám PK, doslova zírám, kam se poděly ony chovatelské zásady....jen tak namátkou, nebudu uvádět plemeno: jedna klisna je matkou tří plemenných hřebců a každý je představitelem jiné krevní linie, hřebec, který prošel loňským testem, má děda matky jiného plemene, další z loňského testu je "dělán" úzkou příbuzenskou plemenitbou....Takhle jestli to půjde dál, nedá to už nikdo dohromady. Nějaké dotace, nebo podpory jsou mně šuma fuk.Jde mně o koně a jejich plemenitbu.

Re: Re: Zamyšlení

(linda, 13. 2. 2015 2:16)

pro p. Míru:
Zde je ten zápis o přeřazení starých hřebců z N do SN: http://dev.aschk.cz/sites/default/files/dokumenty/rpk25082005_1.rtf Bude to desetiletá záležitost. Jsou tam jména lidí, kteří u toho byli a asi by měli umět to objasnit.

Re: Re: Re: Zamyšlení

(Míra, 13. 2. 2015 10:33)

Děkuji Lindo nemůžu to nikde najít, ale o to úplně nejde. Jde mně hlavně o to, co bude dál. S 22 hřebci se toho moc nenadělá. Např. já mám klisnu Vogl Vulkan a z této linie jsou tady tři hřebci, z toho dva jsou s ní úzce příbuzní...Bavíme se tady sami mezi sebou, zasvědcení mlčí. To je ta informovanost co jsem četl ve studii Koncepce chovu koní do r. 2020 ? Nemyslím tím správce webu. Ten (ta) zasluhuje pochvalu, neb to tady ožilo.

Re: Zamyšlení

(linda, 13. 2. 2015 1:13)

"Paní Lindo píšete,že to je důsledek předešlých RPK,ale to je blbost,dříve byli v radách lidi odborníci a hlavně chovatelé (p.Hrnčíř st.,Raška,Malát,Petrtýl st.)Někteří již odešli a někteří byli odstraněni,protože do toho moc mluvili.Dnes tam jsou teoretici co koně vůbec nemají nebo tomu nerozumí (ing.Kosová,Voráčková,ing.Matyšová ,ing.Holčapek)a tito lidé nemají v sobě kouska cti aby si řekli "nebudem jim do toho kecat",ale vyhovují ASCHK a dokuď tam tito lidé budou tak to nikam nepovede."

Nepochopil jste mne. Psala jsem, že zmatek v SN/N, ve kterém se chovatelé nevyznají, je důsledkem chování minulých RPK ( SN/N - minulé volební období), protože chovatele neinformovaly dostatečně o svých krocích ( a nejspíš ani nebraly zřetel na jejich názor, když p. Míra za noriky píše, že SN hřebci s licencí do norika měli být vybráni jinak - podle PNG / s čímž já souhlasím). To je záležitost posledních cca 3 let a jména, která uvádíte, už s tímto stavem neměla co dělat, ti pánové už v RPK bohužel nebyli. Jména, která tady od vás padla z nové RPK SN - s těmito dámami měla ASCHK naopak problém ( ne že jí vyhovovaly), snažíc se protlačit/udržet tam doc. Maršálka, který neměl potřebu s chovateli SN komunikovat, jen snahu jim vnutit svou teoretickou představu, jakého SN by podle něj měli chovat ( třeba o kus zmenšené míry, s kterými nesouhlasili). Necítím se být povolaná soudit odbornost členů RPK - ale každý, kdo sleduje klokočovský chov v posledních letech musí uznat, že pod vedením p. Voráčkové udělal mílový krok do plusu od stavu, ve kterém byl pod vedením bývalého člena RPK SN p. Nováka - ve všech ohledech. To není chvála, to je holý fakt. Kvality chovatele soudím jen podle toho, co je za ním vidět. To nesouvisí ani s věkem, ani s počty koní, které má na povel doma nebo v práci, ani jak dlouho to dělá. A jsem ráda za všechny mladší ročníky, které chlaďasi oslovují a kteří se dali na jejich chov, protože to bude na nich, aby tu káru táhli dál. Díky za ně.


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35

následující »