Jdi na obsah Jdi na menu
 

Diskuze

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Zamyšlení

(Jindriska, 12. 2. 2015 21:37)

Václav to napsal pěkně od srdce.
Václave, co tedy navrhujete? Tuším, že máte v záloze dobrý nápad, jak to napravit.

Re: Zamyšlení

(Míra, 12. 2. 2015 23:31)

No pane Václav napsal jste to hezky.Situace v chovu je ale daleko horší, než jsem si myslel. Já si koupil prvního kříženečka v roce 1983 a od této doby se koním věnuji.Nechoval jsem moc na hříbata ale koně mám pořád. Moje bible je Speciální zootechnika, chov koní ak. Bílek a spol.Teď když tady jako důchodce brouzdám PK, doslova zírám, kam se poděly ony chovatelské zásady....jen tak namátkou, nebudu uvádět plemeno: jedna klisna je matkou tří plemenných hřebců a každý je představitelem jiné krevní linie, hřebec, který prošel loňským testem, má děda matky jiného plemene, další z loňského testu je "dělán" úzkou příbuzenskou plemenitbou....Takhle jestli to půjde dál, nedá to už nikdo dohromady. Nějaké dotace, nebo podpory jsou mně šuma fuk.Jde mně o koně a jejich plemenitbu.

Re: Re: Zamyšlení

(linda, 13. 2. 2015 2:16)

pro p. Míru:
Zde je ten zápis o přeřazení starých hřebců z N do SN: http://dev.aschk.cz/sites/default/files/dokumenty/rpk25082005_1.rtf Bude to desetiletá záležitost. Jsou tam jména lidí, kteří u toho byli a asi by měli umět to objasnit.

Re: Re: Re: Zamyšlení

(Míra, 13. 2. 2015 10:33)

Děkuji Lindo nemůžu to nikde najít, ale o to úplně nejde. Jde mně hlavně o to, co bude dál. S 22 hřebci se toho moc nenadělá. Např. já mám klisnu Vogl Vulkan a z této linie jsou tady tři hřebci, z toho dva jsou s ní úzce příbuzní...Bavíme se tady sami mezi sebou, zasvědcení mlčí. To je ta informovanost co jsem četl ve studii Koncepce chovu koní do r. 2020 ? Nemyslím tím správce webu. Ten (ta) zasluhuje pochvalu, neb to tady ožilo.

Re: Zamyšlení

(linda, 13. 2. 2015 1:13)

"Paní Lindo píšete,že to je důsledek předešlých RPK,ale to je blbost,dříve byli v radách lidi odborníci a hlavně chovatelé (p.Hrnčíř st.,Raška,Malát,Petrtýl st.)Někteří již odešli a někteří byli odstraněni,protože do toho moc mluvili.Dnes tam jsou teoretici co koně vůbec nemají nebo tomu nerozumí (ing.Kosová,Voráčková,ing.Matyšová ,ing.Holčapek)a tito lidé nemají v sobě kouska cti aby si řekli "nebudem jim do toho kecat",ale vyhovují ASCHK a dokuď tam tito lidé budou tak to nikam nepovede."

Nepochopil jste mne. Psala jsem, že zmatek v SN/N, ve kterém se chovatelé nevyznají, je důsledkem chování minulých RPK ( SN/N - minulé volební období), protože chovatele neinformovaly dostatečně o svých krocích ( a nejspíš ani nebraly zřetel na jejich názor, když p. Míra za noriky píše, že SN hřebci s licencí do norika měli být vybráni jinak - podle PNG / s čímž já souhlasím). To je záležitost posledních cca 3 let a jména, která uvádíte, už s tímto stavem neměla co dělat, ti pánové už v RPK bohužel nebyli. Jména, která tady od vás padla z nové RPK SN - s těmito dámami měla ASCHK naopak problém ( ne že jí vyhovovaly), snažíc se protlačit/udržet tam doc. Maršálka, který neměl potřebu s chovateli SN komunikovat, jen snahu jim vnutit svou teoretickou představu, jakého SN by podle něj měli chovat ( třeba o kus zmenšené míry, s kterými nesouhlasili). Necítím se být povolaná soudit odbornost členů RPK - ale každý, kdo sleduje klokočovský chov v posledních letech musí uznat, že pod vedením p. Voráčkové udělal mílový krok do plusu od stavu, ve kterém byl pod vedením bývalého člena RPK SN p. Nováka - ve všech ohledech. To není chvála, to je holý fakt. Kvality chovatele soudím jen podle toho, co je za ním vidět. To nesouvisí ani s věkem, ani s počty koní, které má na povel doma nebo v práci, ani jak dlouho to dělá. A jsem ráda za všechny mladší ročníky, které chlaďasi oslovují a kteří se dali na jejich chov, protože to bude na nich, aby tu káru táhli dál. Díky za ně.

POZVÁNKA

(Jindriska, 6. 2. 2015 14:14)

Všechny, doslova všechny, kteří se chtějí dozvědět o tom, co se tu řeší v diskuzi kolem N a SN, kolem toho, proč vlastně máme zařazovat do GZ slezana a norika ne, zda je tento něco méně, nebo je snad slezský n. úplně k ničemu, proč je i čmB v GZ, jak to tedy bude s rozmístěním hřebců na stanice, resp. jaká bude pro chovatele nabídka zastoupených plemen v regionech a v liniích, jak držet hřebce obecně, jestli do loňska narozená hříbata spojení N x SN budou kříženci nebo až od - kdy? a řada dalších otazníků je možné vyřešit na

Setkání slezského norika (a nejen jej) v Krňovicích 28.2.2015!!!!!!!!!!!!!!!!
Přijďte!! Je na čase to řešit a ne se domnívat.

Zvu jmenovitě "NORIKA", abychom přesně slyšeli, co říká paní ve videu o neoblíbenosti N, ale přesně! Nevytrhovat z kontextu!

Můžeme i pořešit, jaké finanční pobídky může nabídnout SCHCHK chovatelům norika jako kompenzaci za chov v jeho čistokrevné podobě, když na něho nelze aplikovat GZ a také proč ty GZ vlastně existují!
Pokud Vás to skutečně zajímá, tak přijeďte na místo se zástupcem(-ci) Svazu chl. koní a se zástupci MZe na jedno místo mimo půdu ministerstva, kam každý nemůže.
Je to šance vyslechnout pravdu, přijmout ji a přispět k vývoji, nebo nepřijmout a pak už nikdy nevyřvávat "na sklo". Je to prostor k diskuzi.

Berte to tak, že tyto webové diskuze někdo vyslyšel, vyslyšel Vox populi..., zamyslel se nad tím, že opravdu je nutné všechno do puntíku říci a zdůvodnit a proto je to setkání
28.2.2015 ve 12.oo hodin V Krňovicích u Třebechovic pod Orebem.

Re: POZVÁNKA

(Jindriska, 6. 2. 2015 15:28)

Tak už se na nás proboha chovatelé noriků nezlobte, že se hlásíme ke koňské sbírce básní, kde někde kolem roku 1900 až 1920 kolují "zemské klisny", značené v původech jako z.kl., které byly těmi huculkami, furínkami, lipicánkami, odpadlými kladrubačkami a nevím čím, protože v té době jsme bohužel nikdo nebyli, prostě nevíme jistě, co znamená zemská klisna, na kterou se pustil importovaný originální "von". Takže máme možnost to nějak 28.2. rozklíčovat, jestli chovatelé noriků v Česku (!), tzn na domácí půdě, budou podávat nótu na "przniče" před sto lety. Tenkrát byl hlad po tažné síle a temperamntu žádaného na Moravské straně - mám informace z knihy a prostě všici neměli na koně od handlířů, kteří měli glejt na dovoz koní z Rakouska a odjinud, pokud nezasáhlo ministerstvo orby nebo války dovozem hřebců. Takže jsme si tu pořídili svého koně a je škoda noriků, že jejich chovatelé o nich více nepíšou a neukazují se, a přesto slezský norik ve svém názvu deklaruje norika, neschovává jej. Tak se nezlobte norici, že někteří uznáváme, že čistokrevný norik je "doma" geneticky a zdrojově v Rakousku! Tudy kdysi patrně jen migroval, nebyli tu ty Alpské stráně a půda a klima, nebo jsme byli hloupí, že jsme nezaložili v Brně dřív plemennou knihu než sousedé.
A je zajímavé, ale tím fakt nechci nikoho naštvat, jen upozorňuji, že slezští norici se nějak moc dobře prosazují v cizině na soutěžích, na to že jsou paličatí a pod.
Noriky já osobně v konkurenci min. 12 plemen (běžně kolem 25) potkávám hodně málo na špičce. Ale pro mne nejsou o nic míň. Mně se líbí ten dobře odchovaný rakouský ztepilý svalovec s válcovitým trupem a jiskrou v oku.

Jo a ještě: neschvaluji křížení, tak, jak se projevuje dnes ("hlavně absme měli hřibátko!), na třetinu bezpůvodových koní v ČR, kdy kůň už není nejdůležitější hybnou silou a válečným prostředkem, aby jsme jej museli překotně množit.

Re: Re: POZVÁNKA

(norik, 7. 2. 2015 8:27)

ted již všichni vime ktera pani to na videu řekla ,

Re: Re: Re: POZVÁNKA

(Jindriska, 7. 2. 2015 12:09)

No to nás tedy zajímá... i to, co doslovně řekla v průběhu celého vyjádření ovšem.

Re: Re: Re: POZVÁNKA

(linda, 7. 2. 2015 13:40)

Nevím k čemu je důležité pitvat, co kdo řekl a co si myslí, když na Šumavě je prostor volný pro všechny, není protěžováno žádné jiné plemeno na úkor norika. Nebo ano?

Re: Re: Re: Re: POZVÁNKA

(Jindriska, 7. 2. 2015 22:12)

Ne, není. Na počátku byly jen vytvořeny podmínky pro smysluplné uplatnění státem chráněných plemen pomocí studie. Na počátku byla dobrá vůle vytvořit vzor s těmito a pokračování s dalšími "přesvědčenými" chovateli nebo majiteli. V podstatě pokud tam budou trekpaardi a budou fungovat - nelze říkat ne. Je to však nevyužitá šance a prostor místním plemenům. V zahraničí na naše plemena také rozhodně neberou ohledy :-).

DISKRIMINACE

(NORIK, 4. 2. 2015 20:08)

NORIK JE NEJSTARŠÍ CHLADNOKREVNE PLEMENO CHOVANE NA NAŠEM UZEMI , POPSANO JIŽ V POZDNIM STŘEDOVEKU A ZŘEJME TU BYLO JEŠTE DŘIVE , JEDNODUŠE ŘEČENO KDYŽ SE V JIHOZAPADNICH ČECHACH KŠÍROVALI NORICI VE SLEZSKU TAHALI SOTVA NAKRMENI VOLI OBČAS V PARU S MALYM TEPLOKREVNIKEM , PROC TEDY NORIK NENI V GZ KDYŽ JE TU O NEKOLIK STOLETI DELE NEŽ SN ? A VČEM JE V PRAXI LEPŠÍ SN NEŽ NORIK ? PROČ NA SOUTĚŽE POSILA ZEMSKY HŘEBČIN POUZE HŘEBCE V GZ ? PROČ JEDNA PANI KTERA SEM RADA PŘISPIVA ŘIKA VE SVEM VIDEU ŽE NORIK NENI V ČECHACH OBLIBEN A PROPAGUJE SN JAKO JEDINE PLEMENO VYUŽITELNE V TAHU V LESE ? CELE GZ JE PROTIVNA HRA LIDI KTEŘÍ SI NECO ROZHODLI TOMU SE ŘIKA DISKRIMINACE , PROČ NENI V GZ NORIK ? NO PROTOŽE SE TO TE SKUPINCE LIDI NEHODI , NEBO SNAD NEKDO DOKAŽE VYSVETLIT V ČEM JE PLEMENO KTERE U NAS ZDOMACNELO PŘED STOVKAMI LET HORŠÍ NEŽ NEJAKY SN KTERY TU JE SOTVA STO LET A MIMO JINE VETŠINA SN CO JSEM V PRAXI VIDEL JSOU TVRDOHLAVI KONE KTERE VYCVIČIT DA VICE PRACE TO JE JEN POZNATEK Z PRAXE , JE HEZKE ŽE NEKDO OKAZUJE NA VIDEU VYCVIČENEHO KONE ALE PTAM SE CO JE NA TOM ZVLASTNIHO ? TO CO JSEM VIDEL NA ZMINENEM VIDEU VAM PŘEDVEDE KTRYKOLIV KOČÍ KTERY V LESE DELA , POZNAL SEM I LEPŠÍ KONE A NEBYLI GZ , PŘIPOMINA MI TO SLOVAKY KTEŘÍ SE OBČAS TVAŘI ŽE NORIK VNIKL NA MURANI , DOUFAM ŽE REAKCE SE BUDOU VZTAHOVAT K MYM OTAZKAM , MOŽNA SE KONEČNE DOZVIM CO NEVIM , NA ZAVER PŘEJI VŠEM BEZ VYJIMEK SPOUSTU NAROZENYCH HŘÍBAT VŠECH PLEMEN ZAROVEN VZDAVAM HOLD VŠEM CHOVATELUM NORIKA KTEŘÍ HO NEOPUSTI I KDYŽ NENI GZ ONA TATO HRA MUŽE SKONČIT STEJNE RYCHLE JAK ZAČALA

Re: DISKRIMINACE

(linda, 4. 2. 2015 22:35)

Proč není norik v GZ - nebude lépe dotaz směřovat na letité členy RPK norika, co tomu bránilo nebo brání? Ale ti sem nepíšou, takže asi kontaktovat přímo.
http://www.schchk.cz/clanky/norik/rada-pk/

Re: DISKRIMINACE

(linda, 5. 2. 2015 6:48)

Jinak ještě k SN jako k "tvrdohlavým koním" - je teda zajímavé, proč něco takového chovatelé noriků chtějí mít pořád mezi norickými plemeníky. Proč, když je norik podle vás lepší, se od SN úplně neodstřihne i v tomto? Můžete si dovézt z Bavor nebo Rakouska co libo...na rozdíl od těch zatracovaných GZ. Pak se řeší, že není rozdíl v typu, když se to pořád míchá.

Re: Re: DISKRIMINACE

(Václav. F, 5. 2. 2015 19:00)

pro Lindu ..proč bychom si jezdili pro norika do Bavor či Rakous, když jich máme u nás dost, jen se nějakým záhadným způsobem ocitli v pk slezáků..narážím na Váš komentář proč si na norický klisny pouštíme hřebce Sn..viz třeba linie Hubert Nero hřebec 2061Hubír je údajně slezský norik, jeho otec 2934 Hubert Nero IX je rakouský norik a matka SM 91 Vanda je po rakouských importech čistá norička ...takže mě napadá, že jediné co má Hubír slezského je jen to, že se tam narodil. Ať mi nikdo neříká, že když přivezu ohřebit čistou noričku do slezska, že vznikne nové plemeno koně slezský norik. Maximálně ráz koně jako třeba bavorský, rakouský, muránský...takže nevidím důvod proč zrovna slezáky protěžovat, když podle mě jde beztak o jedno a to samé plemeno, ale jsem asi jen hloupej kočí z lesa. Mimochodem letos čekáme na hříbě ze spojení noričky a Habase (SN), který má 93,8 % PG norika, když už nám v norikách žádnej Hubír nezbyl.

Re: Re: Re: DISKRIMINACE

(Míra, 6. 2. 2015 9:29)

Pane Václav, Vámi uvedený případ Hubíra není zdaleka ojedinělý. Tento "postup", nebo jak to nazvat, se vyskytuje poměrně často i u jiných hřebců zapsaných v PK SN. Jako příklad jsem tady uváděl Streitra z Lán 5, který je též zapsán jako SN,ač jeho otec je norik Streiter z Netolic a matka norická klisna Naďa, jako další příklady: hřebec Gobrýk-SN jehož otec je bavorský chladnokrevník Gothenscherz a matka norička Fuksa, hřebec Nero ze Žitné-SN, otec Nero Diamant VI-norik rakouský, matka Granule-norická klisna. A tak bych mohl pokračovat dále.Je tedy pro mne novinkou že tady u nás na Šumavě i v Lánech se chovali slezští norici.Jsem přesvěčen, že takto nové plemeno nevzniká a navíc,jak jsem uvedl v nedávném příspěvku, je to v rozporu s ochranou průmyslových práv-názvů plemen zvířat i se zákonem o plemenitbě.Protože průkaz původu je veřejná listina, měl by za tyto nepravdivé zápisy někdo nést zodpovědnost . Já osobně při debatě o rozdělení plemen na N a SN jsem zastával názor spíše kompromisní, aby se postupně plemena vyselektovala. Jak ale dnes zjišťuji neměl jsem pravdu, protože bychom časem neměli v PK N žádné hřebce. Proto nyní vidím,že rozhodnutí RPK N bylo správné, jen si myslím, že tomuto mělo předcházet zařazení hřebců do PK dle skutečného podílu norických a slezských genů.Přesněji řečeno, navrácení norických hřebců do PK N. Připadám si jak "chudý příbuzný", který si může "půjčovat" určené slezské hřebce, kteří mají podstatně nižš podíl SG než norických.Závěrem Vám dávám za pravdu a myslím, že tato situace by měla být uvedena na pravou míru bez ohledu na dotace a jiné komerční zájmy z čistě chovatelského hlediska.

Re: Re: Re: Re: DISKRIMINACE

(Václav. F, 6. 2. 2015 14:59)

S panem Mírou nelze než souhlasit ....v chovu norika u nás se prostě norik slezský a norik natolik prolíná, že bych chtěl opravdu vidět alespoň jednoho slezského hřebce, který má v původu jen předky Sn aspoň tři generace zpět a myslím že ho neuvidím...ano chovatelé Sn budou namítat, že je to národní plemeno, že na vzniku se podílel norfolk,arabský Gidran a klisny kladrubáka a lipicána jenže v těch čtyřech generacích žádný araby ,norfolky atd nevidím. Šlo jen o převodné křížení kdy kdejaká kříženka co byla v typu tažného koně se pustila originálním norikem ...co naopak vidím v pk slezskýho norika je hromada importovaných rakouských a bavorských hřebců někdy i klisen takže jaké plemeno je slezský norik, když vzniklo dle mě jen na papíře. Z potomka čistých noriků je najednou norik slezský...a co bude dál, dál tu vedle sebe budeme chovat dvě plemena ač ve skutečnosti to bude plemeno jedno a to samé.

Re: Re: Re: Re: Re: DISKRIMINACE

(linda, 7. 2. 2015 9:34)

Nebude to jedno a to samé.
Rozdíl je přinejmenším v tom, že SN má uzavřenou PK co do přílivu cizí krve přes dovážené hřebce z venku - a to nejen pár let. Kdežto norici pořád zřejmě nejsou spokojeni s tím, jaké hřebce si zde nachovali a uchovnili - jejich využití v chovu podle uchovněných dcer, podle připouštění, počtu hříbat je mnohem menší než u těch, které si dovážejí z ciziny. Jak moc domácí je plemeno, které se stále obrací na import hřebců? Pominu dobu teď, kdy vám SN "ukradli" hřebce, ale zpět, jak se prosadili v chovu kteří hřebci. Třeba u těch starších - třeba rozdíl Streimír, Ramnes x Schram, Tango... až to vypadá někdy, že jde snad jen o to, aby to mělo černou barvu nebo fleky ( podle toho, co se vozí z venku v poslední době). A odpovídá to celkem i teď i využití hřebců SN - v N ( především podle těch zmíněných barev). Někteří chovatelé N se preferencí těchto barev kvůli prodejnosti ani netají. Proti tomu nic... ale to lze snadno dovézt. Pak ale - domácí plemeno je přece plemeno, které existuje aspoň nějakou dobu samostatně na svém území, s minimálním přílivem cizí krve, ne?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: DISKRIMINACE

(Václav. F, 7. 2. 2015 15:13)

Ano, SN má uzavřenou pk...nejspíš ale od roku 2012 kdy si mohli chovatelé vybrat zda chovat N nebo SN do té doby se pouštělo vše na vše a vždy to nějak dopadlo. Jak vysvětlit případy, kdy jednou z té samé kobyly vypadlo hříbě norika a za rok hříbě slezáka ?..a to se týká i plemeníků kdy po hřebci SN, který mimochodem je synem norika jsou v chovu hřebci N i SN? Těžko jsme si mohli nachovat z importů, když jejich potomci se zázrakem rodili jako SN..viz vámi zmiňovaný Streimur a Ramnes po importovaným bavorským hřebci Ramsau v roce 1984 ...nejni to krátká doba na vznik plemene, Hubert Nero a již několikrát tu zmiňovaný Streiter z Lán 5 a další a není jich málo, vaši SN hřebci mají importy třeba už v druhé generaci, to se to chová bez příměsi cizí krve, že :D :D...podle mýho selskýho rozumu, když čtyři generace zpět chovám jen na norické krvi a je jedno zda bavorské,rakouské nebo té naší, vychovám si norika :D a je mi úplně jedno zda se mu říká slezský nebo šumavský :D..když budu chovat vedle vašich SN, českýho norika za použití norických linií, které tu již máme, protože nemám potřebu vozit koně z Rakouska, chci chovat na našich liniích tak budou ti koně vlastně stejní, protože jak píšu jsou to většinou polobratři z jednoho otce...tuto dizkuzi čtu už dlouho a zkusil jsem zde napsat to co si myslím o chovu norika a chtěl jsem jen vědět jak to, že se z importovaných hřebců norika rodili slezáci a co se týče počtu chovaných SN a N to si myslím nemusím ani psát, je to prostě o dotacích. Prostě si chovatelé na noričky poušteli v celé ČR SN hřebce...né že by byli tak úžasní, ale chtěli si taky přijít na své. A s tou barevností ..kromě Navara tam z dvanácti přidělených hřebců jinýho puntíka nevidím.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: DISKRIMINACE

(linda, 7. 2. 2015 16:37)

Třeba černý Nero bečv. zajímavý pro českého norika.
To není o přidělených hřebcích, ale o skutečnosti - doufám že se tu v dohledné době objeví statistika připouštění za poslední léta. Ne řeči, co by kdyby a co by kdo kde chtěl mít zařazeno, ale kteří hřebci co opravdu připouštěli a kolik toho který měl. Asi nemá smysl to víc rozebírat, pač mne netrápí stejné věci, co vás. To jsou otázky na vaši RPK, ta je šlechtitel vašeho plemene a ta stojí u vesla. Co kam kdo zařadil - co to mění na koni? Buď za něco stojí nebo ne. Mám 2 dotační a 2 nedotační a chovám na všech, protože jsou pro mne rovnocenné. Je doba, kdy si každý může vybrat, na čem chovat bude a jakého hřebce na to bude pouštět. Tlouct po letech hlavou do zdi, co kam kdo po letech zařadil je k ničemu. Proč se nikdo neozval 2012, když se to dělilo? - zase - vaše RPK : Že jste tam ( i v N ) chtěli mít jiné hřebce, než co vám RPK vybrala - že jiné považujete za noričtější.
A % norických genů - je úsměvné stejnými % ohodnotit bav. norika, jako originál rakušáka s uzavřenou PK více než 100 let. Jihoněmecký chladnokrevník je obdobná norická směs jako český norik, slezský norik, není to 100% rakušák chovaný v Německu.
A zmíněný bav.n.Ramsau- z něj do SN zařazený Ramgoš - jeho synové: Čechy o tuto linii zvlášť nejeví zájem. Léta stojící v Čechách Ramnes s 1 dcerou v chovu, 3 roky můj Regent s jednou dcerou odtud v chovu, letos tam stojící Rigoš ( na obě plemena) s žádnou připuštěnou klisnou ... o čem se tu při těch počtech bavíme? :-D Jen o závisti ohledně dotací? Protože tak to vyznívá. Není třeba, každý si může koupit GZ kobylu a chovat na ní. Když je to stejně norička :-D
Co mi na tom není jediné jasné, proč vám tak strašně chybí odtržení SN v chovu, když podle počtu připuštěných nijak zvlášť nevyužíváte ani to, co vám z hřebců zbylo. Kdo z Čech za těmi "ukradenými" SN hřebci jezdil dřív ( když je nikdo ještě neoddělil) pouštět noričky na Moravu, když 3/4 SN hřebců stojí na Moravě? Asi utopie..


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37

následující »